Hoe kijkt Nederland naar de toekomst? De toekomst is niet iets dat ons overkomt, maar iets dat we samen vormgeven. Zijn er zorgen, dromen of ideeën? Deze vraag heeft me gedurende vele jaren beziggehouden tijdens mijn Café Weltschmerz periode. Met dit nieuwe initiatief hopen we op een unieke manier diverse meningen, angsten en overtuigingen te presenteren.
Na drie studiosessies hebben we niet alleen een scherper beeld gekregen, maar zien we de maatschappelijke potentie van het project en hebben we besloten in heel 2024 verder hiermee verder te gaan en daar wekelijks een nieuwsbrief aan te wijden.
Wat opviel in de studio, was de enorme gedrevenheid van alle deelnemers. Zonder uitzondering was iedereen goed voorbereid en gemotiveerd. Uit de resultaten hebben we geleerd dat de kracht van het project niet alleen uit de individuele boodschappen blijkt, maar ook vooral uit de synthetische waarde ervan. Nederland spreekt voor het eerst op een unieke manier, anders dan demonstraties, ingezonden brieven of stippen op stembiljetten. De pitches tonen persoonlijke moed en ongecensureerde visies op maatschappelijke zorgen, met opmerkelijke verschillen in vorm en inhoud. Iedere bestuurder, influencer, communicatie deskundige, beleidsmaker, politicus of zelfs lobbyist moet deze informatie gaan omarmen.
Om de aanwezigheid van de pitches meer zichtbaar te maken vragen we iedere deelnemer of vriend, elke laatste zondag van de maand de favoriete pitches te herplaatsen. Wanneer we dit gedurende 2024 volhouden kunnen we in december ca. 400 pitches verwachten die als kerst & Nieuwjaarsboodschap op internet domineren. De kracht daarvan zal niemand kunnen ontgaan.